سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا ایمان را واجب کرد براى پاکى از شرک ورزیدن ، و نماز را براى پرهیز از خود بزرگ دیدن ، و زکات را تا موجب رسیدن روزى شود ، و روزه را تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد ، و حج را براى نزدیک شدن دینداران ، و جهاد را براى ارجمندى اسلام و مسلمانان ، و امر به معروف را براى اصلاح کار همگان ، و نهى از منکر را براى بازداشتن بیخردان ، و پیوند با خویشاوندان را به خاطر رشد و فراوان شدن شمار آنان ، و قصاص را تا خون ریخته نشود ، و برپا داشتن حد را تا آنچه حرام است بزرگ نماید ، و ترک میخوارگى را تا خرد برجاى ماند ، و دورى از دزدى را تا پاکدامنى از دست نشود ، و زنا را وانهادن تا نسب نیالاید ، و غلامبارگى را ترک کردن تا نژاد فراوان گردد ، و گواهى دادنها را بر حقوق واجب فرمود تا حقوق انکار شده استیفا شود ، و دروغ نگفتن را ، تا راستگویى حرمت یابد ، و سلام کردن را تا از ترس ایمنى آرد ، و امامت را تا نظام امت پایدار باشد ، و فرمانبردارى را تا امام در دیده‏ها بزرگ نماید . [نهج البلاغه] 
»» موانع تبلیغ و ادراک غدیر: موانع نرم:فمینیسم و سبک زندگی غربی

بسم الله الرحمن الرحیم


موانع تبلیغ و ادراک غدیر:موانع نرم: فمینیسم و سبک زندگی غربی

در پست های قبل به تبلیغ غدیر و موانع سخت افزاری (لینک) و نرم افزاری (لینک و لینک ) آن پرداختیم. از دیگر موانع نرم بر سر راه ادراک پیام غدیر و نیز تبلیغ و شناساندن آن به مخاطبان؛ انحراف در ساختار فکری ما و عوض شدن سبک زندگی مان توسط تهاجم نرم غرب است.

یکی از فلسفه های غربی که در فکر ما (و بخصوص بانوان جامعه ما) بسیار نفوذ کرده است فمینیسم و برابری زن و مرد است و همراه آن سبک زندگی غربی که وجوه بسیاری دارد و گوشه گوشه زندگی ما را اعم از خوراک، پوشاک ، کار ، تفریح ، عبادت ، تربیت و... را تحت تاثیر قرار داده و تا درجات بالایی منحرف کرده است.

اما آنچه مد نظر این نوشته است و به غدیر و پیام آن یعنی ولایت مربوط می شود خانواده ، ترکیب آن، تعامل اعضای خانواده با هم ، وظایف محوله به هر یک از اعضا ، دیدگاه کلی ما از تشکیل خانواده ، ادامه دادن و تعالی آن است. هر کدام از این مفاهیم کم یا زیاد تحت تاثیر سبک زندگی غربی و مورد هجوم فلسفه های غربی از جمله فمینیسم قرار کرفته است.

خانواده های سنتی و اسلامی ما که دارای تشکیلات منسجم و تعریف شده ای حداقل شامل:

1- پدر و مادر (به عنوان سرپرستان مقدس و مورد احترام و پدر به عنوان قوام و ستون خیمه خانواده)

2- فرزند ارشد (به عنوان دستیار والدین و جانشین و ولیعهد آنها و باز هم مورد احترام و مقدس )

3- فرزندان دیگر (به عنوان اعضای مورد احترام و سفارش شده به محبت نسبت به هم)

4- پدر بزرگ و مادر بزرگ (به عنوان بزرگتر ها و ریش و گیس سفید ها و قاضی و مشاور خانواده های مربوطه)

5- عموها و عمه ها، دایی ها و خاله ها (به عنوان منابع عاطفی و الگوی رفتاری متنوع و مطلوب)

بوده اند.

در این تشکیلات فرزندان با یادگیری احترام و تبعیت از پدر مفهوم ولایت پذیری و با احترام به خط و خطوط ترسیم شده ی مادر مفهوم تبعیت از قانون را تمرین و درونی سازی می کردند.

امروزه در بسیاری از خانواده ها این تشکیلات در هم شکسته است و خانواده های از هم پاشیده یا بی سر را شاهدیم و یا خانواده های فرزند سالار که پدر و مادر تابع و فرمان بردار فرزندان اند و یا خانواده های مادر سالار و یا تک والدی را که باز هم فاقد تشکیلات منظم است. در موارد یک آب شسته تر خانواده های تک فرزند هستند که باز هم باعث فقدان و حذف برخی از رکن های خانواده سنتی و اسلامی ما شده است.

این آسیب ها علاوه بر مسائل اجتماعی که به بار می آورد و کارشناسان خانواده را نگران کرده است (که الحمد لله شاهد تلاش هایی در جهت ترمیم این آسیب ها هستیم - لینک-) باعث آسیبی می شود که هدف این نوشته بوده است و آن هم ولایت ناپذیر شدن فرزندان و عدم درک آنها از رهبری و نقش رهبر و امام در جامعه و سعادت آن است. فرزندانی که در خانواده ولایت پدر را نپذیرفته اند نتیجه مدیریت محبت آمیز و رشدانگیز وی را ندیده اند و همچون گیاهی خودرو بزرگ شده اند در جامعه هم درک مفهوم امامت و رهبری و ولایت و تبعیت از ولایت برای شان مشکل خواهد بود.

دردمندان و کارشناسان باید از این دیدگاه هم بر روی خانواده به عنوان سلول تشکیل دهنده جامعه کار درمانی کنند تا خانواده ها افرادی را به جامعه تحویل دهند که زمینه قبول و درک مفهوم ولایت را داشته باشند.





نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد علی خدادوست ( پنج شنبه 92/7/11 :: ساعت 10:26 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اخلاص
عاشورا درخشش غدیر
شعر برای شما
نقشه حرکت کاروان شهادت
جواب مقاله روزنامه بهار در کلام بزرگان
تبیینی سکولار از غدیر
عکس متحرک
هارونِ پیامبر ما
احتجاح امام علی (ع) به غدیر و آیات و لایت
معرفی پایگاههای غدیر
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 8
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 49700
» درباره من «

پدر خاک
محمد علی خدادوست
کارشناس ارشد ویروس شناسی پزشکی هستم، شعر و داستانهای خودم را در وبلاگ جلوه (virologist.parsiblog.com) درج می کنم. اینجا مطالب مربوط به واقعه عظیم غدیر را و آنچه در این زمینه به نظرم برسد می نویسم.

» پیوندهای روزانه «


» آرشیو مطالب «
آب حیات
سنگینی پیغام غدیر و سختی ابلاغ
خورشید مشرق
موانع تبلیغ و ادراک غدیر:موانع نرم: فمینیسم و سبک زندگی غربی
مسئله، نوع تعریف مان از شیعه است!
غربت تبلیغ غدیر
غدیرِدیروز، غدیرِامروز، غدیر ِفردا
شعر:دلم هوای چشمه...
تبلیغ غدیر، پل صراط: از مو باریک تر و از تیغه شمشیر تیزتر
غدیریان در کلام صاحبان غدیر
این رود هر روز جاریست
موانع تبلیغ و ادراک غدیر: موانع سخت:ماهواره و تبلیغات
غدیر در کلام امام باقر علیه السلام
دعای عرفه امام سجاد (ع) و چهارمقام ولایت
اس ام اس عید غدیر

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «



» طراح قالب «