سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، سکوت را در سه جا دوست دارد :به هنگام خوانده شدن قرآن، به هنگام پیش رفتن به سوی دشمن، و به هنگام تشییع جنازه . [رسول خدا صلی الله علیه و آله] 
»» مسئله، نوع تعریف مان از شیعه است!

بسم الله الرحمن الرحیم


مسئله، نوع تعریف مان از شیعه است!

در روانشناسی یک مسئله در تربیت کودکان هست و آن نوع تعریف شخصیت و احساس کودک توسط پدر و مادر است. پدر و مادر و اطرافیان نوع تعریفی که از کودک ارائه می دهند کودک را به سمت «همان» شدن پیش می برد. 

یک  استاد روانشناسی داشتیم اهل اکوادور بود. می گفت: «ژاپنی ها تعریفی که از هوش ارائه می کنند عبارت است از مقدار فعالیت فرد یعنی فرد هرچه فعال تر باشد مساوی ست با باهوش تر بودن فرد. اما در ایران هوش امری ذاتی و ژنتیکی تعریف می شود و این باعث می شود کودکی که باهوش تعریف می شود خود را نیازمند فعالیت نبیند!»

حالا هم همین موضوع در تعریف ما از شیعه بودن رخ داده است. برای همه ما تعریفی که از شیعه ارائه شده است عبارت است از اعتقاد به امامت امام علی ع و واقعه غدیر و یازده امام بعد از آن حضرت؛ و غیر شیعه کسی ست که به این واقعه ایمان نداشته باشد.(1و2و3) این تعریف نقش «عمل» و «پیروی» را در نزد ما کم رنگ کرده است و نقش همان «اعتقاد» را پر رنگ.

اگر در رفتار و کردار خودمان به عنوان شیعه بنگریم آیا تفاوتی میان رفتار ما و اهل سنت و یا مسیحیان و یهودیان (جدای از برخی وجوه متمایز که در ادیان آنها آزاد است مثل حجاب و...) وجود دارد؟ آیا میزان سوء رفتار هایی نظیر دروغ و خیانت و تقلب و فخر فروشی و دنیا خواهی و جاه طلبی و مصرف گرایی و... در جامعه شیعه با جامعه شیعه اختلاف معناداری دارد؟

آیا رفتارهای درست و معنا گرا نظیر صداقت، امانت، وفا، محبت، دستگیری، حلال خوری، آسان گیری و... از وجوه مشخصه یک جامعه شیعی محسوب می شود و مردم دنیا هرجا صحبت از جامعه شیعی بشود این صفات حمیده را بر می شمرند؟

متاسفانه جواب سوالات بالا خیر است.

و باز هم متاسفانه از قدیم و زمان حیات اولین امامان ما و علیرغم تاکیدات آنها (4) ما همین بوده ایم که هستیم. تعریف ما از شیعه و شیعه بودن باید تغییر کند و باید که بر مبنای رفتار باشد و هرکه رفتارش مطابق با سفارشات امامان معصوم علیهم السلام باشد شیعه است و هر کس به هر مقدار از آن رفتار ها دورتر باشد از شیعه بودن دورتر است.

البته این که هستیم باز هم موجب خیرات و برکات زیادی ست( از جمله نظام پر برکت و عظیم جمهوری اسلامی که نقشه شیطان در تسخیر دنیا و سلطنت عام بر انسان عصر آخر را نقش بر آب کرد)  و این هستی تخطئه نمی شود بلکه هدف نوشته آن است که بیاییم خود و فرزندان مان را درست تعریف کنیم تا واجد جامعه ای شیعی شویم. 




منابع:

1-http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/77747

2-http://mouood.org/component/k2/item/7049-%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D8%B4%D9%8A%D9%91%D8%B9-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%8A%D9%91%D8%AA-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87.html

3- http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87

4-http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920707000169



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد علی خدادوست ( سه شنبه 92/7/9 :: ساعت 10:24 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اخلاص
عاشورا درخشش غدیر
شعر برای شما
نقشه حرکت کاروان شهادت
جواب مقاله روزنامه بهار در کلام بزرگان
تبیینی سکولار از غدیر
عکس متحرک
هارونِ پیامبر ما
احتجاح امام علی (ع) به غدیر و آیات و لایت
معرفی پایگاههای غدیر
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 13
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 49705
» درباره من «

پدر خاک
محمد علی خدادوست
کارشناس ارشد ویروس شناسی پزشکی هستم، شعر و داستانهای خودم را در وبلاگ جلوه (virologist.parsiblog.com) درج می کنم. اینجا مطالب مربوط به واقعه عظیم غدیر را و آنچه در این زمینه به نظرم برسد می نویسم.

» پیوندهای روزانه «


» آرشیو مطالب «
آب حیات
سنگینی پیغام غدیر و سختی ابلاغ
خورشید مشرق
موانع تبلیغ و ادراک غدیر:موانع نرم: فمینیسم و سبک زندگی غربی
مسئله، نوع تعریف مان از شیعه است!
غربت تبلیغ غدیر
غدیرِدیروز، غدیرِامروز، غدیر ِفردا
شعر:دلم هوای چشمه...
تبلیغ غدیر، پل صراط: از مو باریک تر و از تیغه شمشیر تیزتر
غدیریان در کلام صاحبان غدیر
این رود هر روز جاریست
موانع تبلیغ و ادراک غدیر: موانع سخت:ماهواره و تبلیغات
غدیر در کلام امام باقر علیه السلام
دعای عرفه امام سجاد (ع) و چهارمقام ولایت
اس ام اس عید غدیر

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «



» طراح قالب «