سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به بازماندگان دیگران نیکى کنید تا بر بازماندگان شما رحمت آرند . [نهج البلاغه] 
»» جواب مقاله روزنامه بهار در کلام بزرگان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جواب مقاله روزنامه بهار در کلام بزرگان

 

امام خمینی (ره): {توضیح: در این بخش، صحبت های امام خمینی (ره) و نیز در بخش بعد سخنان مقام معظم رهبری گویا جوابیه ای ست برای نوشته روزنامه بهار، دقت کنید؛ }

«...مسئله غدیر،مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر(ع) یک مسئله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجد شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای حضرت امیر(ع) ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیرآمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد. مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود. 
و این که در روایات ما از آن زمان تا حالا این غدیر آن قدرازش تجلیل کرده اند، نه از باب این که حکومت یک مسئله ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که به «قدراین کفش بی قیمت هم پیش من نیست» آن که هست اقامه عدل است. آن چیزی که حضرت امیر(ع) و اولاد او می توانستند درصورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به طوری که خدای تبارک و تعالی رضا داد، انجام بدهند، این ها هستند، لکن فرصت نیافتند. زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، این ها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست. غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر(ع) در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل نصب نیست. یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود؛ لکن آن مقامات معنوی که بوده است و آن جمعیتی که برای آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند و لهذا، می بینیم که در عرص صوم و صلوة و امثال این ها می آورد و ولایت مجری این هاست. ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است، نه به معنای مقام معنوی...»

مقام معظم رهبری:

غدیر در آثار اسلامی ما به "عیدالله‌الاکبر "، "یوم العهد المعهود " و "یوم المیثاق المأخوذ " تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده‌ی تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله‌ی ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است، والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیت -چه در مرحله‌ی قانونگذاری و چه در مرحله‌ی اجرا - در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد. اگر آنها افراد بی‌انصافی بودند، مسلمانان همان وضعی را پیدا می‌کنند که شما امروز در کوزوو، دیروز در بوسنی و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهای دیگر شاهدش بوده‌اید و هستید - ما هم در ایران مسلمان عریق و عمیق خودمان، سالهای متمادی همین را مشاهده می‌کردیم - اما چنانچه حکام، قدری با انصاف باشند، اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدر دایره‌ی خانه‌ی خودشان - یا حداکثر ارتباطات محله‌ای - چیزهایی از اسلام را رعایت کنند؛ ولی اسلام نخواهد بود! (بیانات به‌مناسبت عید سعید غدیر 16 / 01 / 1378)

 

منابع:

1- http://www.rasekhoon.net/article/show/156657/%D8%BA%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%D9%8A%D9%86%D9%8A-(%D8%B1%D9%87)/

2- http://www.sahebzaman.org/welayate-faghih/sokhanan-emamkhamenei/86-gadir.html



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد علی خدادوست ( سه شنبه 92/8/7 :: ساعت 10:49 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اخلاص
عاشورا درخشش غدیر
شعر برای شما
نقشه حرکت کاروان شهادت
جواب مقاله روزنامه بهار در کلام بزرگان
تبیینی سکولار از غدیر
عکس متحرک
هارونِ پیامبر ما
احتجاح امام علی (ع) به غدیر و آیات و لایت
معرفی پایگاههای غدیر
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 14
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 49706
» درباره من «

پدر خاک
محمد علی خدادوست
کارشناس ارشد ویروس شناسی پزشکی هستم، شعر و داستانهای خودم را در وبلاگ جلوه (virologist.parsiblog.com) درج می کنم. اینجا مطالب مربوط به واقعه عظیم غدیر را و آنچه در این زمینه به نظرم برسد می نویسم.

» پیوندهای روزانه «


» آرشیو مطالب «
آب حیات
سنگینی پیغام غدیر و سختی ابلاغ
خورشید مشرق
موانع تبلیغ و ادراک غدیر:موانع نرم: فمینیسم و سبک زندگی غربی
مسئله، نوع تعریف مان از شیعه است!
غربت تبلیغ غدیر
غدیرِدیروز، غدیرِامروز، غدیر ِفردا
شعر:دلم هوای چشمه...
تبلیغ غدیر، پل صراط: از مو باریک تر و از تیغه شمشیر تیزتر
غدیریان در کلام صاحبان غدیر
این رود هر روز جاریست
موانع تبلیغ و ادراک غدیر: موانع سخت:ماهواره و تبلیغات
غدیر در کلام امام باقر علیه السلام
دعای عرفه امام سجاد (ع) و چهارمقام ولایت
اس ام اس عید غدیر

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «



» طراح قالب «